zondag 21 oktober 2012

Van groen Göteborg naar oorlogsgebied Göteborg

God morgon!

Allereerst hartelijk dank voor al jullie reacties op mijn blog. Via diverse kanalen krijg ik eigenlijk alleen maar positieve reacties terug, waardoor ik elke keer weer met plezier mijn stukjes in elkaar tik! Feedback etc blijft altijd welkom. Ideeen ook. Erik Grooters kwam met het idee om het Ruddalen IP stadion hier te bezoeken. Hier ben ik gisteren geweest en ik kan niet anders zeggen dan dat dit een goede tip is geweest! Verder ben ik in het Slottskogen park geweest en heb ik weer een gratis museum bezocht. De afsluiter bevond zich in het Gamla Ullevi Stadium, waar ik getuige was van de Zweedse klassieker tussen IFK Göteborg en AIK Stockholm. Wederom een dag waarin ik veel beleefd heb!

Voetbalstadion in prachtpark

Zoals elke dag begint de dag met een kop koffie in het kleine, knusse koffiehuis Svarta Koppen. Een heel fijn zaakje, dat hier pas net zit, maar voor een hele redelijke prijs hele goeie koffie serveert. Een fijn zaakje ook om lekker rustig de dag te beginnen. Vandaar is het ook nog maar een klein stukje lopen naar het tramstation, waarvandaan ik meestal mijn reis vervolg.

Olivedalsgatan tramstation

Vandaag ging die reis dus naar Ruddalen. Ruddalen is een heel groot sportpark in een bijzonder bosrijke omgeving. Het voetbalveld wordt door liefst zes clubs bespeeld en verder liggen er nog diverse oefenvelden en een veldhockeystadion. Ook is er nog een ijsstadion te vinden. Op deze ijsbaan werd Gianni Romme in 2003 nog Wereldkampioen allround schaatsen. De baan was ons Nederlanders sowieso goed gezind, want Rintje Ritsma en Ids Postma complementeerden het podium. Mark Tuitert werd toen vierde.

Ruddalens Idrottscentrum

Helaas waren alle velden goed afgesloten en moest ik alles vanachter een gesloten hek bekijken. De natuur was vrij te bezichtigen en dat was ook zeker de moeite waard. De omgeving loopt erg op en af en er zijn ontzettend veel verschillende bomen etc te vinden.

Slottskogen

Aangezien ik de smaak van groen al goed te pakken had, besloot ik in de tram terug om een halte eerder als gepland uit te stappen en het Slottskogenpark te gaan bekijken. In tegenstelling tot Ruddalen is dit een echt natuurpark zonder sportvelden, maar wel met grote wegen en grote open vlaktes. Daarnaast is er een natuurhistorisch museum te vinden en een grote speeltuin voor de kinderen.

Slottsskogen

Daarvoor achtte ik mezelf iets te groot en dus besloot ik om het museum te bezoeken. Tot mijn verbazing mocht ik ook hier weer gratis naar binnen, aangezien ik nog geen 25 jaar oud ben. Leuke regel! In het museum waren een heleboel opgezette dieren te zien en ook de overblijfselen van een dinosaurus. Op dit moment was er ook een tentoonstellingen over parasieten. Helaas waren sommige delen daarvan niet in het Engels te volgen, maar verder was dit wederom een geslaagd museumbezoekje!

Grote vissen hal in het natuurhistorisch museum

De Klassieker

Gamla Ullevi was de bestemming voor de voetbalwedstrijd die ik deze dag ging bezoeken. Althans, ik hoopte maar dat ik binnen kwam. Ik had immers nog geen kaartje. En dit is geen kleine wedstrijd, integendeel zelfs. Voor aanvang werd me duidelijk dat de grootste clubs van Stockholm (AIK) en Göteborg (IFK) bepaald geen goede relatie met elkaar hebben. De kans op rellen is relatief groot, beide supportersgroepen kunnen elkaars bloed wel drinken. Sommige supporters om me heen lopen rond met sjaaltjes, bedrukt met een logo van AIK met een groot rood kruis eroverheen.



Toch kwam ik gemakkelijk aan een kaartje, ik mocht zelfs een leuk plekje uitzoeken. Mijn keuze ging uit naar een staanplaats recht achter de goal, om alle spanning van dichtbij mee te maken. Mijn sjaaltjesverzameling heb ik met een IFK Göteborg-sjaaltje uitgebreid en ik was klaar om 90 minuten lang te genieten van een spannende wedstrijd. Voor de wedstrijd word ik voor het eerst in mijn leven als thuissupporter gefouilleerd. De clubs doen er alles aan om het niet uit de hand te laten lopen. Zo word onder de meer de actie "Geef de rode kaart aan racisme" getoond door de thuisploeg.

Gamla Ullevi

De wedstrijd is zoals een echte derby hoort te zijn. Het voetbal was niet zozeer goed, maar er was wel veel strijd aanwezig. Af en toe hoor je ook ergens een bom afgaan. het sfeertje is erg gespannen, maar loopt eigenlijk nooit echt uit de hand. In de eerste minuut probeert Daniel Sobralense(IFK) al zijn tegenstander een rode kaart aan te smeren, maar zijn poging mislukt. Opvallend genoeg valt er in de hele wedstrijd geen enkele kaart. De scheidsrechter heeft de wedstrijd prima in de hand, al had hij wel een betere grensrechter mee mogen nemen.

Stadion zat lang niet vol

Vroeg in de eerste helft had AIK de 1-0 gemaakt uit een corner. IFK kreeg vele mogelijkheden om de stand gelijk te trekken, maar faalde in de afronding of werd onterecht teruggefloten wegens vermeend buitenspel. Ook werd de thuisploeg een zuivere penalty ontnomen, toen een speler van AIK overduidelijk hands maakte in het 16-meter gebied. Dit weet ik overigens zo zeker, omdat in het stadion alle discutabele beslissingen van de scheidsrechter herhaald worden; iets wat in Nederland schier ondenkbaar is.

Knokpartijtje nabij het uitvak

Göteborg blijft maar aanprutsen en een gelijkmaker volgt dan ook niet. Als ik laat in de wedstrijd zie, dat een thuissupporter de Hitler-groet brengt richting een zwarte speler van AIK na een overtreding, ben ik er eerlijk gezegd ook wel een beetje blij mee dat IFK verliest. Het was verder een leuke wedstrijd, maar dit soort dingen horen niet in een voetbalstadion; een IFK-supporter zal ik nooit worden. En ik hoop dat deze jandoedel ook daadwerkelijk een rode kaart zal krijgen in Gamla Ullevi.

De andere twee teams die ik zondag graag zag winnen, sc Heerenveen en SIOS 3, deden dit ook. Daarmee was mijn dag toch wel erg geslaagd.

Een nieuwe dag

Maandag keer ik nog een keer terug naar Gamla Ullevi, dit keer om mijn waardebon te verzilveren die ik van de Frölunda Indians heb gekregen. De winkel waar deze ligt was zondag helaas gesloten. Daarna reis ik door naar Ramsbergvallen, opnieuw een prachtige omgeving met daarin verscholen een voetbalstadion. De dag vervolgt zich in het Slottskogenpark, waar ik de helft van het park bezoek waar ik nog niet ben geweest. Daarachter ligt wederom een voetbalstadion en nog iets verderop ligt de laatste bestemming van morgen: Frolundaborg. In Frolundaborg nemen de Frolunda Indians het in het kader van de Europa Trophy op tegen het Finse HIFK. Beide ploegen zijn echter al uitgeschakeld, dus mijn verwachtingen van deze wedstrijd liggen niet al te hoog. Oant sjen!

PS: ik krijg ook vragen over foto's. Snap ik volkomen, ik maak de foto's echter met mijn camera en kan ze hier niet op de computer/internet hebben. Hiervoor dus nog enkele daagjes geduld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten