zaterdag 20 oktober 2012

Göteborg: onze stad

God morgon!

Mijn eerste dag bestond uit een bezoek aan het stadsmuseum van Göteborg en een bezoek aan de wedstrijd Frölunda Indians - Timra in Scandinavium: Het zogenaamde main event van mijn vakantie. In het museum deed ik een leuke ontdekking en in een kolkend Scandinavium zag ik de Frölunda Indians met 3-1 winnen van Timra. Het was een mooie dag.

Jacob van Dijck

Eigenlijk had ik voor de middag nog niets gepland, om mooie dingen in te kunnen plannen die je ter plaatse altijd tegenkomt. Dit museumbezoek mag je rustig als zodanig beschouwen. Bij het bestuderen van de kaart, die ik een dag eerder van de buschauffeur had gekregen, zag ik dat ik in het stadsmuseum gratis naar binnen kon indien ik nog geen 25 jaar oud was. Nederlander als ik ben, kon ik de aanbieding niet laten schieten. En ik moet zeggen, het spijt me niet.

Kennen jullie Jacob van Dijck? Ik kende de beste man tot gisteren nog niet. Jacob van Dijck is een man die in de zeventiende eeuw de allereerste burgemeester werd van Göteborg nadat de stad toendertijd gesticht werd. Zijn naam klinkt Nederlands en dat is géén toeval.
Jacob van Dijk
Göteborg staat wereldwijd vooral bekend om haar haven. Om die haven werd in de zestiende eeuw een stad gesticht in Zweden door een land wat veel handel wilde drijven met Zweden. Dit land was Nederland en Jacob van Dijck was de eerste burgemeester van Göteborg. Ik voelde mij plots een stukje meer thuis hier. Een wat oudere man, een trotse Zweed ook, kon mij er alles over vertellen. Zijn verhaal was geweldig. De rest van het museum heb ik ook gezien, maar niets heb ik zo goed onthouden als dit. 

The main event

Voordat ik naar het stadion vertrok, ging ik nog even snel naar de winkel om nog even een postzegel te kopen. Even snel wil zeggen, dat ik daar een uur en een kwartier over deed. Allereerst kwam ik een leuke koffiezaak tegen met de naam Cafe Cava. Die naam schrok mij wel wat af, maar de koffie was heerlijk! Eenmaal in de supermarkt vroeg de cassiere waar ik vandaan kwam en wat ik hier eigenlijk kwam doen. Het was een jongen van mijn leeftijd en hij bleek ongeveer dezelfde interesses als mij te hebben, waarop we besloten om de wedstrijd van vanavond maar even voor te beschouwen. De conclusie: beide ploegen waren gelijkwaardig aan elkaar, maar de NHL-imports van Frolunda zouden de doorslag moeten geven.
Een andere conclusie: ik moest flink haasten, om op tijd in Scandinavium te komen. Gelukkig begon alles wat later als gepland, waardoor ik zelfs de opkomst van de beide ploegen nog heb kunnen zien. De opkomst was een geweldige show, een filmpje volgt later nog. De vuurwerk- en lichtjesshow werd vervolgd werd door een spannende wedstrijd tussen twee ploegen die aardig aan elkaar gewaagd waren. Frölunda kwam via NHL-import Stålberg op een 1-0 voorsprong in de eerste periode. 

Frölunda kon rekenen op een kolkende arena waarin zo'n 10000 man alleen stil waren tijdens de pauzes tussen de periodes. Clubheld Henrik Lundqvist werd vooraf en tijdens de wedstrijd geëerd en dat maakte een hoop emotie in de mensen los. Lundqvist behaalde als doelman van de Indians twee landstitels met de club en speelt nu (of nou ja, speelt...) voor de New York Rangers. Afgelopen week maakte Lundqvist nog bekend voorlopig niet bij Frölunda te tekenen ten tijde van de lockout in de NHL.



Zijn 'vervanger' Julius Hudacek moest in de tweede periode de 1-1 toestaan, maar kon hier niet veel aan doen. Hudacek liet vanavond zien dat hij ook prima volstaat tussen de palen en zag Stålberg zijn ploeg even later wederom op voorsprong zetten. Matt Duchene maakte het NHL-imports feest in de derde periode compleet door de 3-1 te verzorgen. Een verdiende uitslag. De cassiere zal dit verhaal vast niet lezen, maar hij heeft er kijk op.



And then?

Ok, the main event is geweest, maar ik hoef me niet te vervelen verder. Vandaag staat er een bezoek aan de voetbalwedstrijd IFK Göteborg - AIK Stockholm op het programma in het Nya Gamla Ullevi stadion. Ik hoop dat er nog een kaartje is, want die zal ik morgen aan de kassa moeten bemachtigen. Nya staat voor nieuwe, er is namelijk ook nog een oude variant van het Gamla Ullevi stadion. Ook dit stadion zal ik gaan proberen te bezoeken. Verder staat er voor vandaag nog weinig op het programma.  Daar maak ik me echter totaal niet druk om, want er is nog genoeg te zien in deze prachtige stad; er staat nog genoeg op de kaart.

PS: eigenlijk had ik vandaag op het korfbalveld moeten staan, maar dat gaat vandaag dus niet door. Hierbij wil ik SIOS 3 alle succes toewensen tegen DUKO. En dat geld ook voor sc Heerenveen. Winnen beide!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten