maandag 4 februari 2013

Rotzooi, rondleidingen en groundhopleed


Zo, daar ben ik dan in wereldstad London! Ook al ben ik hier net aan een halve dag, dat durf ik nu wel met grote zekerheid te zeggen. Wat een geweldig grote stad is het hier! Daar kun je dan ook goed verdwaald in raak, maar hierover later meer. Verder valt me op, dat het hier een grote bende is.
Dat viel me al op tijdens de busreis vanaf het schip naar London. Elke berm langs de snelweg lag bezaaid met afval. Maar ook in de grote stad zelf liggen voldoende zwervende afvalzakken en andere troep.

Positivisme

Tot zover mijn gezeik. Vanaf nu zal mijn verhaal enkel positieve noten bevatten. Direct na aankomst was het tijd om een goed ontbijt te halen. Bij een op het eerste oog luguber zaakje zijn wij aangeschoven om een lekker ontbijt op te smikkelen en dat viel niet tegen. Sterker nog, het was geweldig en dat tegen een prijs die minstens zo geweldig was. 's Middags stond het eerste tripje op het programma en wel bij brouwerij Fullers. We waren er wat vroeg, namelijk al anderhalf uur voordat wij naar binnen mochten. Ik hoef jullie niet te vertellen welke goudgele druppels gedronken werden om de tijd te doden.
De rondleiding zelf was niet heel veel bijzonders, maar ach. De mevrouw die de rondleiding verzorgde kon uiterst enthousiast vertellen over de brouwerij en dat maakte het ook wel weer heel leuk.

Pen

Daarna was het weer tijd om te vliegen. Het programma zit aardig vol overdag en dus was het haasten om op tijd bij de volgende activiteit te komen en dat was zeker niet onaardig! Wederom een rondleiding, deze maal bij de BBC. Ook hier weer uiterst enthousiaste mensen en de dingen die je bij de BBC kan zien zijn impressive. Ik heb heel wat geleerd over de BBC en zelfs nog een pen gewonnen bij het meedoen aan een quiz die de BBC organiseerde. Wat wil een mens nog meer?

Groundhoppen

Ja, groundhoppen. Dat wil een mens nog meer. En wat doe je dan? Dan ga je dat doen! Het was immers pas 17:00 en dus was er nog voldoende tijd om wat leuke dingen te doen. Via via hadden wij vernomen dat de stadions van Fulham (Craven Cottage) en Chelsea (Stamford Bridge) dicht bij elkaar lagen, maar ook dicht bij het kantoor van de BBC. Helaas bleek de via via informatie niet helemaal te kloppen. De stadions waren niet zo dicht bij het kantoor van de BBC, in tegenstelling overigens tot het stadion van Queens Park Rangers, dat op nog geen vijf minuten lopen van de BBC verwijderd staat...
Daar ben ik ook nu pas achter en dus waren Craven Cottage en Stamford Bridge de bestemmingen. Helaas hadden wij als groep echter last van een reisleider die zijn zaakjes niet helemaal goed in orde had. Die reisleider noem ik overigens niet bij naam, omdat ik dat zelf ben. Na enkele omzwervingen en afhakende groepsgenoten, bleven er uiteindelijk drie man over die dan toch de juiste weg hadden weten te vinden. Vlak bij de Thames vonden wij: Craven Cottage, een stadion midden in een park, na ongeveer anderhalve kilometer lopen vanaf het treinstation.
Het stadion van Fulham is gevestigd in een behoorlijk rijke buurt, want er staan kasten van huizen. Wie wil er immers niet langs de Thames wonen? Dat heeft de oprichter van Fulham zelf ook gedacht, want Craven Cottage ligt op nog geen vijf meter afstand van de Thames. Het stadion ziet er ook nog echt heel leuk uit. Niks moderns aan, zo zie ik dat graag. Ik ben verliefd.



Stamford Bridge

Het was inmiddels acht uur, dus het stadion van Chelsea kon er ook nog prima bij. In tegenstelling tot Craven Cottage, bevind het stadion zich vlak bij de treinhalte. Dit stadion hadden wij dan ook zo gevonden. Het is dan ook een stukje groter. Een stukje moderner ook en de mogelijkheid tot naar binnen kijken is een stuk kleiner. Dat maakte het tot een net iets minder geslaagde trip, maar de foto's buiten het stadion uit de clubhistorie van Chelsea waren wel zeer indrukwekkend.
Het was toen al wel 21:00 en na een relatief korte nacht en een relatief lange dag, tijd om terug te gaan naar het hostel. Morgen gaat de wekker weer vroeg en staat er weer veel op het programma, dus slapen is op zich wel aan te raden. See ya!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten